Parteneriate pentru cercetare: finanțele primesc undă verde, dar un domeniu de risc major necesită atenție sporită
- Undă verde din partea auditorilor pentru conturile și operațiunile subiacente ale tuturor celor 12 întreprinderi comune
- Dificultăți pentru unele întreprinderi comune în atingerea obiectivelor privind contribuția membrilor privați
- Risc financiar semnificativ pentru bugetul UE, în special în ceea ce privește întreprinderea comună pentru ITER și pentru dezvoltarea energiei de fuziune (Fusion for Energy – F4E)
Curtea de Conturi Europeană a aprobat conturile pentru 2024 și operațiunile subiacente ale celor 11 întreprinderi comune ale UE – al căror obiectiv principal este de a promova cooperarea științifică și de a crea inovații vandabile în Europa – precum și ale F4E, întreprinderea comună responsabilă de contribuția Europei la dezvoltarea proiectului privind reactorul termonuclear experimental internațional (ITER). În 2024, întreprinderile comune au executat un buget de plăți în valoare de 3,2 miliarde de euro și aveau aproximativ 800 de angajați.
„Întreprinderile comune există pentru a aduce o contribuție esențială la competitivitatea Europei în mai multe domenii strategice”, a declarat domnul Hans Lindblad, membrul Curții responsabil de acest audit anual. „În acest an, auditul Curții a identificat riscuri financiare semnificative, în special în ceea ce privește F4E. Aceste riscuri trebuie combătute urgent. În plus, recomandăm ca întreprinderile comune să își îmbunătățească gestiunea financiară, astfel încât să obțină mai multă valoare din fiecare euro cheltuit, îndeplinindu-și în același timp misiunea de a susține cercetarea de top și soluții digitale, ecologice și societale inovatoare.”
Auditorii au exprimat o opinie pozitivă cu privire la conturile, veniturile și plățile întreprinderilor comune. Verificările lor au evidențiat însă erori persistente în plățile de granturi, legate în principal de declarații de cheltuieli cu personalul. Ei au constatat și că unele întreprinderi comune nu au pus încă în aplicare un cadru de control bazat pe analiza riscurilor, care să le permită să își îndrepte controalele asupra beneficiarilor și proiectelor cu cel mai mare risc.
Auditorii au mai observat că, în unele cazuri, execuția bugetară operațională și atingerea obiectivelor privind contribuția membrilor privați au suferit întârzieri deoarece programele de cercetare și inovare pentru perioada 2021-2027 (Orizont Europa și Europa digitală) au demarat greu. În alte câteva situații, s-au constatat deficiențe în planificarea și execuția cheltuielilor administrative, ceea ce poate indica fisuri la nivel structural.
În ceea ce privește F4E, auditorii semnalează riscuri importante. Ce anume le declanșează? Modificările majore la care este supus în momentul de față proiectul ITER, mai exact modificări legate de sfera sa tehnică și de stabilirea obiectivelor de etapă. Pe lângă riscul de sustenabilitate generat de faptul că proiectul și-ar putea pierde din relevanță, există și un risc juridic ca aceste modificări să nu fie aprobate de țările participante. În plus, F4E se lovește de riscul tehnic și economic ca modificările majore în ceea ce privește conținutul livrabilelor sale să aibă un impact negativ asupra inovării. În plus, întreprinderea comună se confruntă cu creșteri substanțiale ale costurilor, generate în principal de modificările tehnice propuse, dar și de inflația persistentă și de presiunile asupra lanțului de aprovizionare. F4E estimează creșteri de aproximativ 4,2 miliarde de euro, ceea ce face ca cheltuielile totale pentru componenta europeană a proiectului ITER să urce de la 21,6 miliarde de euro la 25,8 miliarde de euro (la valorile din 2024). Rezultă astfel și un pericol de natură financiară, și anume ca, în viitor, contribuțiile F4E semnificativ mai ridicate să nu poată fi finanțate în mod durabil de Euratom.
Nu în ultimul rând, auditorii atrag atenția asupra faptului că unele întreprinderi comune întâmpină în prezent mari dificultăți în atingerea, până la finalizarea programelor din perioada 2021-2027, a obiectivului privind contribuțiile membrilor privați. Este vorba, în special, despre întreprinderea europeană comună pentru calculul de înaltă performanță (EuroHPC), care nu a extins posibilitățile membrilor săi privați de a contribui, și despre EDCTP3 „Sănătatea la nivel mondial”, care, până la momentul de față, nu a putut atrage suficienți parteneri contribuitori din sectorul privat.
Informații generale
Întreprinderile comune ale UE sunt F4E – finanțată în principal de Euratom (aproximativ 80 %) și de Franța – și cele 11 întreprinderi comune înființate în temeiul programelor-cadru pentru cercetare și inovare ale UE. Numărul acestora a crescut, iar mandatele lor s-au extins de-a lungul anilor, în special prin înființarea EuroHPC și a întreprinderii comune pentru cipuri în domeniul tehnologiilor digitale avansate, al supercalculului și al semiconductorilor. Constatările de audit pentru fiecare întreprindere comună pot fi consultate în raportul anual disponibil pe site-ul Curții.
