Senatoarea Maria-Gabriela Horga, președinta Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a participat la evenimentul „Impozitarea activităților digitale la nivel național și internațional, în contextul evoluțiilor la nivelul OCDE/G20”

Senatoarea Maria-Gabriela Horga, președinta Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a participat la evenimentul Impozitarea activităților digitale la nivel național și internațional, în contextul evoluțiilor la nivelul OCDE/G20

 

În data de 16 octombrie a.c., senatoarea Maria-Gabriela Horga, președinta Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, a reprezentat Senatul României la evenimentul „Impozitarea activităților digitale la nivel național și internațional, în contextul evoluțiilor la nivelul OCDE/G20”, desfășurat în cadrul unei întâlniri interparlamentare dedicate temelor de actualitate în domeniul fiscalității digitale.

La nivelul OCDE și G20, negocierile din cadrul Cadrului Incluziv privind BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) s-au concretizat în doi piloni principali:

Pilonul I urmărește realocarea unei părți din profiturile reziduale ale marilor grupuri multinaționale către jurisdicțiile de piață (acele state unde companiile generează venituri semnificative, chiar dacă nu au o prezență fizică locală). Mecanismul, cunoscut sub denumirea Amount A, oferă statelor o parte mai echitabilă din profiturile globale și contribuie la reducerea riscului de dublă impunere. Documentele acestui mecanism – Textul Convenției Multilaterale (MLC) și documentele explicative au fost publicate în octombrie 2023, însă convenția nu a intrat încă în vigoare, întrucât procesul de ratificare este în curs și nu s-a atins consensul global necesar.

În România, Directiva (UE) 2022/2.523 a Consiliului din 14 decembrie 2022 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni în Uniune, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 328 din 22 decembrie 2022, a fost transpusă prin Legea nr. 431/2023.

Pilonul II stabilește o rată minimă globală de impozitare de 15% pentru grupurile multinaționale cu o cifră de afaceri consolidată de cel puțin 750 milioane EUR. Acesta introduce trei mecanisme complementare:

România susține o abordare coerentă, multilaterală și echitabilă a procesului de impozitare a economiei digitale, în deplină concordanță cu inițiativele derulate sub egida OCDE/G20 în cadrul proiectului BEPS 2.0 și cu legislația Uniunii Europene. Aceste demersuri trebuie să asigure o distribuție echitabilă a drepturilor de impozitare între state, să prevină erodarea bazei fiscale și transferul profiturilor, precum și să promoveze un mediu concurențial corect, adaptat noilor realități economice generate de digitalizare.

În cadrul evenimentului, senatoarea Horga a avut ocazia să discute și să împărtășească experiențe cu colegi parlamentari din diferite state, abordând principalele idei și propuneri referitoare la fiscalitatea în era digitală, printre care s-au numărat:

  • adaptarea legislației fiscale pentru mediul digital
  • impozitarea companiilor digitale și a platformelor online
  • cooperarea internațională în combaterea evaziunii fiscale în domeniul digital
  • implementarea unor măsuri eficiente pentru asigurarea unei fiscalități echitabile și transparente.

Concluziile principale ale întâlnirii au fost următoarele:

  • Necesitatea armonizării cadrului legal în domeniul fiscalității digitale la nivel internațional pentru a evita evaziunea și concurența neloială.
  • Importanța colaborării și schimbului de informații între țări pentru o aplicație coerentă a politicilor fiscale.
  • Urgența revizuirii și actualizării legislației fiscale naționale pentru a reflecta realitățile economiei digitale.
  • Necesitatea unui dialog continuu între parlamente și organismele fiscale internaționale pentru a dezvolta soluții eficiente și echitabile.

Participarea senatoarei Maria-Gabriela Horga la acest eveniment subliniază angajamentul Parlamentului României pentru promovarea unui cadru legal modern și echitabil în domeniul fiscalității digitale, în contextul evoluției rapide a tehnologiei și a mediului economic global.

 

Future Economy nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile primite şi publicate pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Future Economy nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii false transmise de către beneficiarii comunicatelor/anunturilor de presă.

Future Economyîşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări necorespunzatoare sau acuzaţii si încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.futureeconomy.ro este destinat informării publice. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile Future Economy în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe futureeconomy.ro

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vrei mereu cele mai actuale informatii?