FE: Studiu Raiffeisen Bank: Femeile din România, tot mai atente la viitorul lor financiar – economisesc și caută siguranță
8 martie este o ocazie de sărbătoare, dar și un prilej de reflecție asupra aspectelor legate de securitatea financiară a femeilor și comportamentul lor investițional. Un studiu realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu Appinio, companie globală de cercetare de piață, arată că, dincolo de florile și cadourile tradiționale, femeile din România își doresc mai mult timp pentru ele, stabilitate și independență financiară.
8 martie – o zi de bucurie alături de cei dragi
Pentru 6 din 10 femei, această zi este dedicată familiei, iar cele care nu sunt într-o relație aleg să petreacă timpul alături de familia extinsă sau prieteni. Doar 4% dintre femei sărbătoresc singure, iar 3% nu celebrează deloc, procentul ajungând la 8% în mediul rural.
Întrebate ce cadou și-ar dori de 8 martie, multe femei aleg experiențele și momentele de relaxare – o vacanță sau o excursie sunt în topul preferințelor, urmate de flori și bijuterii. 1 din 10 femei își dorește o mașină ca dar ideal.
90% dintre femeile intervievate consideră că este important să aibă un plan financiar pentru viitor
În viața de zi cu zi, gestionarea finanțelor este un aspect important pentru femeile din România. Cheltuielile pentru nevoile de bază ale gospodăriei reprezintă 65% din totalul cheltuielilor, astfel că femeile alocă maximum 15% din bugetul lor pentru îngrijire personală, divertisment sau dezvoltare personală, conform studiului Raiffeisen Bank. Principalele destinații ale cheltuielilor unei gospodării sunt produsele de consum (20%) și locuința (18%).
În ciuda acestor priorități, 6 din 10 femei reușesc să economisească 20% din venitul lor, iar 20% nu pun deloc bani deoparte, principalul motiv fiind lipsa resurselor financiare. Plata ratelor este un alt factor important pentru 36% dintre femei, în timp ce 10% declară că nu economisesc din lipsă de încredere și educație financiară.
Totodată, 90% dintre femeile intervievate menționează că este esențial să aibă un plan financiar pentru viitor.
„Este remarcabil procentul ridicat al femeilor care conștientizează importanța planificării financiare, un instrument ce poate contribui la stabilitatea lor financiară personală și familială, precum și la atingerea altor obiective importante. Când ai claritate asupra finanțelor personale pe termen lung, prin construirea unui plan financiar, atunci privești cu încredere spre viitor – ai mai multă siguranță că ai șanse să îți îndeplinești obiectivele și că ești pregătită pentru orice situație neprevăzută. Început din timp și adaptat bugetului disponibil, un astfel de plan este o resursă valoroasă pentru un viitor mai sigur și poate reduce distanța dintre ‘doar’ aspirații și ‘chiar’ atingerea obiectivelor financiare. Ce am observat în peste 20 de ani de lucru cu clienții pe tema gestionării veniturilor sau economisirii personale este că femeile sunt foarte disciplinate atunci când își stabilesc un obiectiv financiar și fac primii pași pentru a-l atinge. Iar disciplina este al doilea pas esențial în succesul planificării financiare. Primul pas este să începi chiar acum și să nu amâni pe mâine! Nu contează dacă începi cu pași mici, medii sau mari, important este să începi. Pentru că planificarea financiară este la îndemâna oricui. Iar timpul este aliatul nostru, dacă începem astăzi!”, spune Andra Ion, Director Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
Andra Ion, Director Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România
Comportamentul de economisire și investiție
Studiul arată că, pentru 7 din 10 femei, lipsa resurselor este principalul obstacol în economisire, iar reprezentantele generației Z consideră că lipsa educației financiare le limitează posibilitățile de economisire.
Pentru femei, cele mai populare instrumente de economisire sunt pensiile private Pilon II, depozitele bancare și asigurările de viață. Alte instrumente financiare pe care le folosesc sunt pensiile Pilon III, fondurile de investiții și titlurile de stat.
Studiul evidențiază o reticență generală față de produsele cu risc ridicat, majoritatea femeilor preferând opțiuni cu risc foarte scăzut sau evitând complet produsele financiare riscante. Femeile cu venituri mai mari și cu studii superioare utilizează, în medie, două produse de economisire, în timp ce 5 din 10 femei refuză produsele cu risc ridicat.
Un viitor mai sigur începe cu pași mici și decizii inspirate
Fie că este vorba de gestionarea cheltuielilor zilnice, pregătirea pentru evenimente importante sau securitatea financiară la pensionare, femeile din România caută soluții care să le ofere stabilitate și independență. Planificarea financiară, indiferent dacă începe cu pași mici (un cont de economii, un fond de urgență) sau cu un plan de investiții, le poate ajuta să își transforme dorințele în realitate.
Studiul Raiffeisen Bank România, realizat în colaborare cu Appinio, de tip CAWI, a fost desfășurat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, format din 600 de femei, cu studii medii și superioare și cu un venit mediu de aproximativ 4.500 lei pe lună. Cercetarea a fost realizată în perioada februarie-martie 2025.
Acesta este al treilea studiu din seria ABOUT MONEY 1:1, pe care Raiffeisen Bank îl va derula lunar pe teme legate de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Despre Raiffeisen Bank România
Raiffeisen Bank, o bancă universală de top, cu o capitalizare și lichiditate solidă, operează pe piața bancară din România, deservind peste 2,3 milioane de clienți, persoane fizice și juridice.
De peste 25 de ani, Raiffeisen Bank susține mediul economic din România, oferind produse și servicii financiare dezvoltate pentru a răspunde nevoilor clienților. Cu responsabilitatea ca principiu fundamental, contribuim la dezvoltarea societății prin finanțarea economiei reale și sustenabile. Totodată, ne implicăm în comunitate, susținând 5 piloni de dezvoltare: educația, ecologia urbană, sportul ca stil de viață sănătos, inovația și, nu în ultimul rând, arta și cultura.
Future Economy nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile primite şi publicate pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Future Economy nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii false transmise de către beneficiarii comunicatelor/anunturilor de presă.
Future Economyîşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări necorespunzatoare sau acuzaţii si încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.futureeconomy.ro este destinat informării publice. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile Future Economy în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe futureeconomy.ro
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.