Interviu cu CLAUDIA GRIECH, Director General E.ON Energie România
Cum ați reușit să depășiți provocările pe care le-ați întâmpinat în cariera dumneavoastră și să ajungeți în poziția de CEO? Care au fost cele mai importante decizii pe care le-ați luat?
Fiecare pas făcut în carieră, în ultimii 19 ani, a însemnat multă muncă, determinare, curaj și ambiție în condițiile în care în piața de energie au avut loc numeroase transformări și profunde schimbări legislative și de reglementare, care ne-au obligat atât pe mine, cât și pe echipa mea să găsim soluții rapide și, nu de puține ori, chiar să ne reinventăm.
Separarea activităților de furnizare și distribuție, liberalizarea pieței de energie sau trecerea de la statutul de furnizor de energie la cel de furnizor de soluții energetice – sunt doar câteva exemple dintr-o lungă serie de provocări care au influențat în mod clar evoluția mea profesională și formarea mea ca lider.
Privind în urmă, ceea ce pot spune cu recunoștință este că nu aș fi putut să fac față acestor schimbări majore, unele venite peste noapte, fără susținerea puternică a echipei mele. Și cred că am reușit să-mi motivez colegii în mare parte datorită relațiilor pe care le-am construit cu ei, bazate pe încredere, respect și stimularea creativității. Sunt convinsă că, în primul rând, de aici vine puterea de a depăși obstacolele și implicit reușita mea, dar și a colegilor mei, indiferent de rolul pe care îl au în cadrul companiei.
Într-un mediu de afaceri în continuă schimbare, cum reușiți să mențineți compania competitivă și să inovați în permanență?
Permanenta căutare de soluții pentru ca experiența clienților cu E.ON să fie tot mai bună și la un nivel cât mai apropiat de așteptările lor rămâne preocuparea mea de fiecare zi. Aceeași preocupare o observ și la colegii mei. Inovarea, digitalizarea și oferirea de soluții de eficiență energetică sunt subiecte la ordinea zilei în discuțiile și în planurile noastre, pentru că activăm într-un mediu extrem de competitiv și asta trebuie să facem.
Crezul meu este acela că, dacă pui clienții pe primul loc, atunci vei face tot ce îți stă în putință ca să găsești cele mai bune soluții pentru ca aceștia să fie mulțumiți și, astfel, compania să fie în topul preferințelor lor.
La sfârșitul fiecărei zile rămâne mulțumirea încercării și a reușitei, a lucrurilor bune și temeinice pe care le lași în urmă, a respectului pe care îl primești de la colegii sau partenerii tăi, rămâne credința că ai făcut tot ce ai știut mai bine în timpul tău.
Cum vedeți rolul liderilor femei în economia românească actuală și cum credeți că acesta va evolua în viitor?
Cele mai multe femei lucrează în domenii unde abilitățile interpersonale, empatia și grija față de ceilalți sunt esențiale. Acestea, alături de calm, încredere și disciplină, le imprimă femeilor calitatea de lideri extraordinari, capabili să conducă companii din diverse domenii și să depășească cu succes condiții de criză extraordinare.
Aici aș vrea să menționez că peste 70% dintre angajații E.ON Energie România sunt femei, care au demonstrat și demonstrează zi de zi un nivel înalt de profesionalism, dedicare și implicare. Dintre funcțiile de conducere din companie, circa 55% sunt deținute de femei.
Chiar dacă majoritatea angajaților și liderilor din prezent sunt de acord că femeile ar trebui să fie mai bine reprezentate la nivel de top management, barierele se mențin încă și vor fi necesari ani buni în continuare pentru a schimba acest lucru.
Din păcate, România încă se situează pe unul dintre ultimele locuri în UE în ceea ce privește indicele egalității de gen. Mai este un drum lung de parcurs în ceea ce privește atât diversitatea, cât și rolul femeilor în societate, însă cu toate acestea am observat unele progrese și în România în ultima perioadă.
În același timp, este îmbucurător să vedem și o creștere a prezenței femeilor în zona antreprenorială și, potrivit unor studii, firmele conduse de femei sunt mai reziliente în fața șocurilor economice.
Pe de altă parte, un punct slab în România este dat de faptul că femeile sunt încă mult subreprezentate în funcțiile de conducere din companii (iar aici, este adevărat, situația este cumva generală la nivelul UE). O statistică Eurostat din 2020 a arătat ca la nivelul UE doar 1 manager din 3 este femeie, iar la nivel de poziții de senior management prezența era și mai redusă.
Personal, cred că am evoluat mult, dar trebuie să perseverăm în continuare, să arătăm că echitatea de gen nu este doar un imperativ moral, aceasta influențează în bine întreaga societate. O lume în care femeile au șanse egale de a câștiga, de a învăța și de a conduce nu este doar o lume mai dreaptă, ci una mai bună pentru toți.
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în prezent și cum vă pregătiți echipa pentru a le face față?
Am traversat în ultimii ani mai multe crize și aș putea spune că suntem pregătiți pentru orice provocare ce ar putea apărea, indiferent de magnitudinea și de impactul acesteia. Pandemia și criza de pe piața energiei au indus șocuri și provocări fără precedent în industria noastră și ne-au obligat să ne reinventăm continuu. În tot acest timp, prioritatea mea a fost respectarea promisiunilor și a angajamentelor față de clienții noștri, alături de preocuparea de a-mi motiva echipa și de a seta împreună o proiecție pozitivă asupra viitorului, gândind împreună și lansând servicii și produse noi, pliate pe nevoile și așteptările clienților.
Ritmul alert al tranziției energetice către energia verde este cu siguranță una dintre provocările actuale căreia trebuie să îi facem față, cu atât mai mult cu cât ne-am propus să jucăm un rol esențial în acest proces, cu focus pe utilizarea eficientă a energiei și pe furnizarea de soluții care să contribuie la decarbonizarea lumii energetice.
Așadar, o provocare continuă este diversificarea portofoliului nostru de soluții energetice și adaptarea acestora la nevoile clienților, pe zona de încălzire, răcire și mai ales de generare și stocare a energiei fotovoltaice, unde se înregistrează o creștere exponențială a cererii față de anii anteriori.
Conduc o echipă entuziastă, formată din peste 700 de colegi pe care îi apreciez foarte mult, gata să facă față provocărilor din piață. Dacă oamenii sunt hrăniți cu încredere, stabilitate, optimism și corectitudine, rezultatele sunt pe măsură. De aceea, dacă ar fi să vorbesc despre o rețetă a reușitei privind depășirea unor obstacole, aș spune că acestea sunt ingredientele de bază, pentru că cel puțin în cazul nostru ele au dat rezultate și voi continua să le folosesc și chiar să adaug altele noi pentru a motiva în continuare echipa pe care o conduc.
Ce sfat le-ați oferi femeilor care aspiră să ajungă în poziții de leadership în companii mari?
Dacă își doresc să meargă pe acest drum, în primul rând le spun că în spatele succesului care poate fi ilustrat foarte frumos în paginile unei reviste, se află multă, foarte multă muncă.
Într-adevăr, femeile și-au câștigat acest drept de a conduce echipe, companii, însă, pentru a ajunge acolo și a te menține, trebuie să ai capacitatea de a lua decizii corecte de business, dar și capacitatea de a relaționa în mod deschis și sincer cu oamenii, de a fi empatică, de a motiva echipa pe care o conduci, fiindcă oamenii sunt comoara unei companii, ei sunt baza și nimic din ceea ce construim în carieră nu se poate face fără susținerea lor.
Așadar, să fie perseverente, să fie responsabile și dispuse la efort, să fie atente la nevoile clienților și ale colegilor, să le fie alături, și prin tot ceea ce fac, în companie sau în viața personală, să fie un model de inspirație pentru cei din jur.
Cum echilibrați cerințele riguroase ale conducerii unei mari companii cu viața personală?
Cred că E.ON este locul unde orice femeie poate face performanță și, totodată, poate păstra un echilibru între viața personală și cea profesională, indiferent de poziția pe care o are în companie. Atunci când conduci o firmă de prestigiu din piața energiei și aceasta parcurge o perioadă mai dificilă este nevoie să petreci mai mult timp la serviciu și da, în astfel de perioade, balanța poate înclina un pic în favoarea jobului. Însă există o compensare care, până la urmă, aduce acel echilibru de care avem nevoie fiecare dintre noi, printr-un timp de calitate petrecut alături de cei dragi. Iar energia și bucuria pe care le iau de aici mă ajută să fac față perioadelor profesionale mai dificile, pe care însă nu aș putea să le trec cu succes dacă nu aș avea alături și echipa care mă însoțește în fiecare călătorie.
Trebuie să menționez că echilibrul între viața profesională și cea personală este al doilea cel mai important criteriu în alegerea angajatorului și noi punem mare preț pe acest aspect. Conform studiului „Cei mai doriți angajatori în 2024”, realizat de Catalyst Solutions, Grupul E.ON România s-a clasat pe locul #41 la nivel național și pe locul #2 în industria energetică. Aceasta reprezintă nu doar o îmbunătățire semnificativă față de anul trecut, când ne situam pe locul #53, ci și o confirmare a eforturilor noastre de a oferi un mediu de lucru prietenos, care să promoveze atât dezvoltarea profesională, cât și pe cea personală.
Care sunt valorile și principiile pe care le considerați fundamentale pentru a fi un lider de succes?
Cred că un prim pas este să avem o atitudine pozitivă și să ne întrebăm în fiecare zi ce putem face pentru a crea în mod proactiv valoare în organizațiile din care facem parte.
Desigur, și companiile trebuie să acționeze în acest sens, construind contexte care resping prejudecățile, facilitând șanse egale, ajutând la formarea liderilor și facilitând accesul acestora către funcții de conducere având în vedere calitățile demonstrabile și performanțele înregistrate.
În plan personal, Regina Maria este și continuă să fie pentru mine o sursă de inspirație. Dincolo de implicarea remarcabilă în viața politică, ceea ce m-a impresionat de fiecare dată au fost generozitatea reginei, dorința ei de a face bine, de a fi alături de oameni și mai ales alături de soldații care au luptat în cel de-Al Doilea Război Mondial: în tranșee, în spitale sau coordonând acțiuni de colectare de fonduri pentru serviciul de ambulanță.
A face bine celor din jur, a le dărui ceva din ceea ce ești – acesta este un crez după care mă ghidez în tot ceea ce fac, fie că vorbim de clienți, de colegi, fie că vorbim de acțiuni de implicare în comunitate pe care le fac în cadrul Grupului E.ON sau în viața personală.
Ce proiecte sau inițiative strategice aveți în plan pentru viitorul apropiat și cum credeți că acestea vor influența piața în care activați?
Lumea viitorului nu poate fi decât sustenabilă, verde și digitală. De aceea, în următorii ani ne vom concentra pe obiectivul strategic de a furniza energie din surse sustenabile, deoarece protejarea mediului înconjurător și creșterea calității vieții sunt obiective pe care le urmărim în tot ceea ce facem. Proiectele noastre viitoare se vor fundamenta pe analiza atentă a nevoilor și așteptărilor clienților, a tendințelor din piață și a inovațiilor din domeniul energetic.
Credem că următorii ani vor aduce transformări semnificative în modul în care utilizatorii interacționează cu platformele și tehnologiile. Ne așteptăm la o întreagă schimbare de paradigmă în ceea ce privește mediile pe care clienții le utilizează astăzi, în contextul progreselor actuale în inteligență artificială, realitate virtuală sau machine learning. Evoluția tehnologiei va permite oferirea de experiențe digitale personalizate, iar în același timp experiența în interacțiunea umană va deveni mult mai empatică și individualizată. E.ON își propune să fie în fruntea acestor schimbări aducând cele mai noi tehnologii, pentru a îmbunătăți experiența clienților.
Sunt câteva tendințe cheie care vor influența evoluția companiei noastre, care va fi mai conectată și mai orientată către client. Inteligența artificială (AI) și automatizarea vor optimiza operațiunile interne și vor juca un rol crucial în analiza datelor care stau la baza deciziilor strategice. De asemenea, comercializarea descentralizată a energiei va fi posibilă prin intermediul platformelor bazate pe tehnologia blockchain sporind securitatea cibernetică și reducând riscul de fraude. Realitatea augmentată și virtuală este o altă tendință cheie, tehnologiile AR și VR vor fi utilizate pentru instruirea personalului și, totodată, vor oferi clienților o experiență virtuală a locuințelor lor.
Prin utilizarea strategică a tehnologiilor digitale, E.ON își propune să țină pasul cu schimbarea continuă a pieței energetice și să rămână competitivă.
Pentru viitorul apropiat ne concentrăm pe îmbunătățirea experienței clienților în zonele cheie ale interfețelor dedicate: managementul consumului, înțelegerea facturilor și plata acestora. Aș exemplifica aici cu factura digitală, un nou format al facturii, 100% digital, mai ușor de înțeles prin noi metode de vizualizare a costurilor și componentelor. Pentru E.ON Myline pregătim un nou concept în acest an, respectiv o schimbare majoră a modului în care sunt prezentate și accesate funcționalitățile cu un set nou de capabilități de interacțiune pentru produsele de eficiență energetică. De asemenea, dezvoltăm noi metode de plată: Apple Pay, Google Pay și un flux de plată mai simplu pentru clienți prin integrarea unui portofel digital cu opțiunea de salvare a cardurilor atât în aplicația E.ON Myline, disponibilă pe website-ul companiei, cât și în versiunea mobilă. Platforma www.eon.ro va trece de la un model de prezentare și vânzare individuală către un model de platformă e-commerce și astfel vom adăuga posibilitatea de personalizare a produselor de către clienți, în funcție de nevoile fiecăruia.