Afaceri competitive pe piața europeană – acesta este potențialul adus de tehnologiile inovative și digitalizare în sprijinul atntreprenorilor români
Conferința Națională a OFA UGIR, ediția a XX-a, din 6 septembrie 2024 la Suceava, cu titlul „Leadership și dezvoltare antreprenorială în era digitală”
A oferit antreprenorilor participanți sprijin pentru a lua deciziile strategice necesare pentru adaptarea la tehnologiile digitale, fără a uita de ceea ce îi definește pe ei ca oameni.
Evenimentul a scos în evidență accelerarea transformării digitale a IMM-urilor din România ca fiind esențială pentru a le menține competitive pe o piață în evoluție rapidă.
Gazda Conferinței – Carmen Fediuc, Președinta OFA UGIR Suceava, a prezentat în debut propria motivație de a se implica în patronatul OFA UGIR: ”De când am intrat în hora antreprenoriatului, din 2020, am simțit nevoia de a crea o comunitate a femeilor antreprenor, care să aducă un potențial real de creștere fiecărei membre, ajungând azi la cca. 60 de femei antreprenor în OFA UGIR Suceava. Cred cu tărie în puterea colaborării între mediul privat, academic și public pentru a construi un mediu economic robust, capabil să facă față provocărilor.”
Mirabela Miron, Președintă OFA UGIR, a încurajat antreprenorii prezenți să aleagă să activeze într-un patronat, pentru că ”fiecare dintre noi putem fi vectori de schimbare în comunitățile noastre și pentru că împreună suntem o forță – asta au arătat cei 5 ani de prietenie și de colaborare în patronatul OFA UGIR.”
Vorbitorii invitați au punctat importanța gândirii strategice în afaceri, menținerea și promovarea unui management orientat spre performanță, încorporarea tehnologiilor digitale tot mai mult în acțiunile repetitive și de raportare și, nu în ultimul rând, deschiderea spre colaborări între diverse medii academice și publice, atât naționale cât și internaționale.
Prof.univ.dr.Ștefan Purici prorector al Universității ”Ștefan cel Mare” din Suceava a arătat cum studenții în ciclul de licență sau masterat pot lucra în cadrul firmelor pentru pregătirea lucrărilor lor, cunoscând lumea businessului și aducând idei noi în afaceri.
Vasile Asandei, Directorul General al ADR-NE a punctat: ”Fără digitalizare nu avem viitor. Șansa noastră la succes este magicul cuvânt – împreună”. A prezentat opinia despre analiza regiunilor aflate într-o capcană a dezvoltării talentelor, a vorbit despre raportul lui Enrico Leta și despre viitorul comisar pentru dereglementare anunțat de șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Iuliana Anton, antreprenoare și fondatoarea Academiei Wantsome, a arătat că printre motivele transformării digitale se numără și schimbările legislative, prezentând exemplul e-factura. Transformarea digitală se manifestă pe trei planuri: fizic, cognitiv și cultural. Atrage totodată atenția managerilor de firme că 60% din angajați vor avea nevoie de formare specializată pentru dezvoltarea competențelor digitale până în 2025 (raportul Future of Jobs, mai 2023).
Dan Schipor, consultant în managementul afacerilor, a pus accentul pe dezvoltarea de modele de afaceri sustenabile în următorul deceniu, folosind tehnologie, punctând că ”România este dinamică, plină de oportunități și cu antreprenori autentici”. La întrebarea: ”ce poate face un antreprenor pentru a se pregăti pentru viitor?” a menționat că antreprenorul trebuie să se ocupe de ”Reevaluarea strategiei afacerii, a promisiunii de valoare pentru clienți, a piețelor și a echipei cu care lucrează.” Firmele românești pentru a deveni competitive la nivel european trebuie să scaleze, însă doar 4% din firmele românești au reușit până astăzi să depășească nivelul de IMM. ”Este nevoie de pregătire economică generală a populației și de management profesionalizat în firme.”
Petre Gherman a prezentat conceptul și asociația ”Produse locale pentru localnici”, care rămâne deschis antreprenorilor, oamenilor de cultură de valoare care doresc să promoveze comunitatea și mediul de afaceri sucevean.
Monica Ducu, coach & consultant de business, a vorbit despre Inteligența Artificială drept cea mai valoroasă resursă a antreprenorilor în 2024 și de ce trebuie inclusă în strategiile de marketing. ”Nu există zonă într-un business în care AI să nu poată aduce îmbunătățiri”. Arta de a vorbi cu AI: acum avem acces la tehnoclogie cu AI, nu mai trebuie să învățăm programare, însă comenzile trebuie să fie clare: contează definirea scopului și a tonului, iar primul răspuns înseamnă doar 20% din ce poate fi în final. În goana pentru atenție, crearea de conținut bun este de mare valoare. ChatGPT este ca un angajat în prima zi, dornic să te ajute, dar care habar nu are cum să o facă și de aceea trebuie învățat. Dar și mai important este să fie folosit AI pentru crearea brandului personal. ”Lucrul la brandul personal este de bază: oamenii urmează oameni, nu companii.”
Daniela Palade Teodorescu, jurnalistă, scriitoare și trainer educațional, a punctat momentele de bază în evoluția leadership-ului feminin din Romania, începând cu anii 1990 până în prezent, evidențiind necesitatea asumării propriei vulnerabilități în crearea propriei povești de valoare (valoare care rămâne, atunci când succesul dispare din cauza incertitudinilor ce se succes). Mai mult ca nicioadată, femeile pot astăzi să se dezvolte în orice sector de activitate și pot deveni cu adevărat modele demne de urmat și surse de inspirație pentru generațiile tinere.
Eusebiu Burcaș, expert financiar, a arătat că există doar 2 motoare care pot aduce bunăstare în comunitate: investiții și antreprenoriat. A susținut neccesitatea de a trece la un sistem care spune în timp real care este profitul în businessul propriu – ”profit digital”. Astfel, odată ce antreprenorii dețin controlul și aceste informații în timp real, pot lua decizii ân cunoștință de cauză și pot hotărî cum își pot prioritiza investițiile sau alte linii de dezvoltare a afacerilor. Antreprenorii au primit sfaturi practice, dar și încurajări să creadă în activitatea de antreprenoriat și în potențialul de creștere și de a genera valoare pentru comunitățile lor.
Conferința s-a desfășurat în contextul anului aniversar, 5 ani de OFA, și este prima din seria evenimentelor de toamnă care anunță noi oportunități de networking și de învățare pentru antreprenori. Mai multe detalii despre evenimentele toamnei, marca OFA UGIR: www.ofaugir.ro
Organizația Femeilor Antreprenor din UGIR promovează:
*Creșterea importanței rolului femeii în dezvoltarea societății românești,
*Sprijinirea, dezvoltarea, promovarea femeilor antreprenor,
*Susținerea inițiativelor de business care vor genera produse și servicii inovatoare