ACTIVITATEA CONSILIULUI CONCURENȚEI ÎN ANUL 2023

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRomanianRussianSpanish

ACTIVITATEA CONSILIULUI CONCURENȚEI ÎN ANUL 2023

Anul 2023 a adus noi atribuții pentru autoritatea de concurență, care și-a continuat, de asemenea, activitatea în monitorizarea piețelor, deschizând investigații acolo unde au existat indicii de încălcare a legii.

„În 2023 am avut o activitate intensă: am deschis cele mai multe investigații din ultimii ani și am derulat, de asemenea mai multe inspecții inopinate decât în alți ani, am acordat o atenție deosebită sectorului alimentar, care a fost, de altfel, vizat de mai multe intervenții ale statului, pe care le-am monitorizat în colaborare cu alte instituții. În același timp, ne-am continuat activitatea în domeniul ajutorului de stat, astfel încât să nu existe întârzieri în procesul de absorbție al fondurilor europene”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

INVESTIGAȚII DECLANȘATE

  1. În 2023 au fost declanșate 24 de investigații privind posibile încălcări ale Legii concurenței, cele mai multe din ultimii 12 ani, în domenii precum distribuția energiei electrice, piața serviciilor bancare de creditare pentru persoanele fizice, producerea și/sau comercializarea uleiului de floarea soarelui, zahărului și untului, piața pieselor auto sau piața lucrărilor de întreținere a drumurilor naționale și autostrăzi.

2. Din totalul investigațiilor declanșate în 2023, peste 56% reprezintă înțelegeri tip cartel.

INVESTIGAȚII FINALIZATE. AMENZI

  1. Autoritatea de concurenţă a finalizat 14 investigaţii privind încălcarea Legii concurenţei, aplicând amenzi în valoare totală de 160 milioane lei (32,1 milioane euro), din care 77% reprezintă sancțiuni aplicate pentru înțelegeri între companii.

Printre cele mai importante amenzi se numără:

  1. 123 milioane lei (25 milioane euro) pentru SEROM, Dante International S.A., Altex România S.R.L. și Flanco Retail S.A, pentru participarea la o înțelegere anticoncurențială pe piața comercializării televizoarelor și telefoanelor mobile.
  2. 20,5 milioane lei (aproximativ 4,1 milioane euro) pentru companiile Dataware Consulting, Kontron Services Romania și Tema Energy, pentru participarea cu oferte trucate la licitația organizată de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) pentru realizarea centrului de furnizare de servicii electronice.
  3. 14,3 milioane lei (aprox. 2,9 milioane euro ) pentru companiile Albalact, Covalact și Dorna Lactate, parte din grupul francez Lactalis, pentru că au refuzat să ofere acces la unele informații în timpul inspecțiilor inopinate derulate în cadrul investigației privind posibile înțelegeri de stabilire a prețurilor pe piaţa producţiei şi comercializării de unt.

INSPECŢII INOPINATE

  1. În 2023 au fost organizate 20 de inspecții inopinate, cele mai multe din ultimii ani, fiind inspectate 75 de companii și 90 de sedii.
  2. Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.

INVESTIGAȚII ÎN DERULARE

  1. La sfârşitul anului 2023, Consiliul Concurenţei avea în derulare 54 de investigaţii privind posibila încălcare a Legii concurenţei, din care 44% vizează înțelegeri de tip cartel.

ANCHETE SECTORIALE/STUDII/ANALIZE

  1. Anul trecut au fost finalizate mai multe studii în domenii precum materiale de construcții, producerea energiei electrice din surse regenerabile, racordarea clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice, naval – activitatea în porturile Constanța și Galați, infrastructura feroviară.
  2. La sfârşitul anului, erau în derulare 16 anchete sectoriale/studii/analize în sectoarele auto, feroviar, furnizarea de gaze naturale către clienții casnici, servicii bancare de retail și drepturi de autor, retail farmaceutic, sortarea deșeurilor municipale și a deșeurilor similare în stații de sortare, servicii medicale în regim de telemuncă, economie circulară, racordarea la rețele de distribuție a energiei electrice, piața de carburanți sau digitalizarea IMM-urilor.

CONCENTRĂRI ECONOMICE

  1. În 2023, autoritatea de concurență a autorizat 74 de tranzacții (concentrări economice). Din acestea, una a fost autorizată cu condiţii: preluarea Gedeon Richter Farmacia SA și Pharmafarm SA de către Mediplus Exim.
  2. Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine  Directe (CEISD) a emis 105 decizii de autorizare a tranzacțiilor, după analizarea acestora din punctul de vedere al securității naționale.

RELAȚIA CU INSTANȚELE DE JUDECATĂ

  1. Consiliul Concurenţei a avut calitatea procesuală în 220 de dosare privind concurenţa, din care
    1. 89% – hotărârile Înaltei Curți de Casație și Justiție favorabile Consiliului Concurenței.
    2. 79% – hotărârile Curții de Apel București favorabile autorităţii de concurenţă.

AJUTOR DE STAT

  1. În 2023, Consiliul Concurenței a fost implicat în elaborarea de măsuri de sprijin pentru mediul economic, ce implică fonduri europene (inclusiv PNRR) și naționale în valoare de 42,3 milioane de lei.

Buget măsuri sprijin avizate, în funcție de tipul de buget (lei)

Tip buget Valoare 2019 Valoare 2020 Valoare 2021 Valoare 2022 Valoare 2023
Buget fonduri  locale 13.218.331.629 884.358.447 60.000.000 517.201.934 220.487.773
Buget fonduri  naţionale 11.160.197.185 47.152.646.613 49.367.000.000 105.249.083.540[1] 23.122.880.357
Buget fonduri europene și PNRR 3.361.898.295 10.126.210.282 9.003.000.000 39.136.117.002 18.965.475.508
-din care PNRR 20.629.144.580 2.359.499.555
Buget total 27.740.427.110 58.163.215.342 58.430.000.000 144.902.402.476 42.308.843.637

Printre măsurile de sprijin în care a fost implicată autoritatea de concurență se regăsesc cele care vizează:

  1. Investițiile în producerea de energie electrică din surse regenerabile pentru companii din sectorul agricol și alimentar;
  2. Programul național pentru dezvoltare și susținere a industriei alimentare INVESTALIM;
  3. Programul național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții, Constructplus pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții.
  4. Analiza proiectelor de acte normative care vizează realizarea de amenajări hidroenergetice, parcuri eoliene și parcuri fotovoltaice, cu finanțare europeană, prin RePowerEU și dezvoltarea investițiilor în domeniul energiei eoliene offshore din Marea Neagră.
  5. Sprijinirea industriei cinematografice.

LEGISLAȚIE, AVIZE ŞI PUNCTE DE VEDERE

În 2023, Consiliul Concurenței a elaborat peste 380 de avize, opinii şi puncte de vedere, răspunsuri și interpelări în ceea ce privește ajutorul de stat și concurența. Dintre acestea, 212 au reprezentat recomandări/observații privind proiectele de acte normative, aproximativ 70% fiind preluate de inițiatori.

Anul trecut am făcut peste de 200 de recomandări și observații referitoare la proiecte de acte normative și ne bucură să vedem că au fost preluate în mare parte”, a declarat Bogdan Chirițoiu.

Printre măsurile în care s-a implicat Consiliul Concurenței, amintim:

  1. Îmbunătățirea instrumentelor de detectare și sancționare a faptelor concurențiale – Ordonanța de Urgență a Guvernului care transpune Directiva europeană nr 1/2019, numită și ECN+ (European Competition Network – Rețeaua Europeană de Concurență), care vizează independență în adoptarea deciziilor, eficientizarea instrumentelor de investigație și a programului de clemență și permite cooperarea mutuală cu autoritățile de concurență la nivelul Uniunii Europene.
  2. Monitorizarea acordului voluntar pentru reducerea prețului laptelui.
  3. Monitorizarea efectelor ordonanțelor privind reducerea adaosurilor comerciale la o serie de alimente;
  4. RCA – Plafonarea tarifelor practicate de asigurătorii RCA: recomandări și avizare proiectul de HG de înghețare a tarifelor de primă practicate de asigurătorii RCA pe o perioadă de șase luni, precum și două proiecte de HG prin care măsura a fost prelungită succesiv cu perioade de câte trei luni.
  5. În colaborare cu Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a fost elaborată legislația privind licența industrială unică, astfel încât companiile să nu mai fie nevoite să parcurgă proceduri separate pentru obținerea tuturor autorizațiilor pentru a-și putea desfășura activitățile –  Prin această măsură se asigură îndeplinirea obiectivelor privind reformarea procesului de autorizare a activităților industriale si de acordare a licenței unice în România, definite în jalonul 243 din Planul National de Redresare si Reziliență.
  6. Modificările cadrului normativ privind sectorul lemnului- au fost create mecanisme mai clare prin care producătorii din industria mobilei își pot exercita dreptul de preempțiune la achiziționare de materiale lemnoase.
  7. Propuneri de modificări în domeniul transporturilor: acte normative ce vizează transportul feroviar, transportul în regim de taxe și de închiriere și înființarea unei noi entități în subordinea Ministerului Transportului.
  8. SGR: analiza proiectelor de acte normative care vizează înființarea Comitetului de Supraveghere pentru implementarea SGR, modelul contractelor ce urmează a fi încheiate, tarifele de administrare și gestionare și valoarea garanției.

[1] Valoarea foarte mare este determinată, în principal, de 3 măsuri de sprijin cu valori semnificative (contractele de servicii publice pentru transportul feroviar public de călători pe 10 ani (2022 – 2032), schema IMM INVEST și componentele sale, precum și înființarea BID).

Future Economy nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile primite şi publicate pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Future Economy nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii false transmise de către beneficiarii comunicatelor/anunturilor de presă.

Future Economyîşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări necorespunzatoare sau acuzaţii si încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.futureeconomy.ro este destinat informării publice. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile Future Economy în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe futureeconomy.ro

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vrei mereu cele mai actuale informatii?